نمایندگی تعمیرات سامسونگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با روش کار پرینترهای جوهرافشان   (بخش اول)

در دهه هشتاد با ساخت انواع پرینترهای جوهر افشان، پیشرفت جدیدی در دنیای پرینترها اتفاق افتاد. این ابزار بسیار کاربردی و البته بسیار کم هزینه نسبت به مدل های لیزری توانست به سرعت در صنعت به خوبی جای خود را باز کند و افراد زیادی از آن استفاده کنند، در ادامه با طرز کار پرینترهای جوهر افشان و اجزای داخلی آن آشنا خواهید شد. می توانید از روش کارکرد آن به خوبی اطلاعات بدست آورید.

انواع پرینترهای جوهر افشان

طرز کار پرینترهای جوهر افشان ساختار درونی پرینترهای جوهر افشان می تواند بسیار متفاوت باشد و هر کدام از اجزای آن بسته به شرکت و یا نوع برند، ممکن است متفاوت باشد. اما اجزای مشترک بسیار زیادی درون این نوع پرینترها وجود دارد، که باید کارکرد هرکدام را بشناسید. در نوع کارکرد هر دو نوع از پرینترها می توانید مشاهده کنید که هر دو از روش ایجاد گرمای بیش از حد بر روی جوهر استفاده می کنند، اما روش گرمایش آنها متفاوت می باشد و همین موضوع باعث تغییر در طرز کار پرینترهای جوهر افشان می شود.

الف) پرینترهای جوهر افشان حرارتی

بیشتر پرینترهای جوهر افشان جدید از سیستم حرارتی برای انجام کار چاپ استفاده می کنند. طرز کار پرینترهای جوهر افشان حرارتی در سال ۱۹۷۷ پیاده سازی شد و به واسطه مشاهده گرم شدن و تغییر حالت جوهر در هنگام گرمایش بیش از حد باعث ایجاد چنین روشی شد.

در این روش کارتریج جوهر افشان از یک سری اتاق های بسیار کوچک تشکیل شده که هر یک دارای یک بخاری داخلی می باشد که به صورت فوتولیتوگرافی طراحی شده است و برای ایجاد فشار لازم، از این بخش، برای گرمایش بیش از حد جوهر استفاده می شود و بعد از آن باعث می شود که جوهر بر روی برگه ریخته شده و رنگ مورد نظر چاپ شود.

این مطلب را از دست ندهید   جمع شدن کاغذ در پرینتر

ب) پرینترهای جوهر افشان پیزو الکتریک

طرز کار پرینترهای جوهر افشان می تواند بسیار متفاوت از هم باشد و در مدل های پیزوالکتریک این تفاوت بسیار بیشتر نیز می شود. در طرز کار پرینترهای جوهر افشان پیزوالکترونیک یک ماده پیزو الکتریک در داخل هر نازلی وجود دارد که وظیفه ایجاد فشار در جوهر را برعهده دارد و می تواند به راحتی سبب راحتی کار شود. زمانی که یک ولتاژ صحیح بر روی آن اعمال می شود، جوهر موجود در آن محفظه به راحتی کار از حالت مایع خود خارج خواهد شد و از طریق فشار ایجاد شده از طریق نازل موجود بر روی برگه سرازیر خواهد شد و سبب راحتی کار شما می شود.

با استفاده از طرز کار پرینترهای جوهر افشان پیزو الکتریک به راحتی می توانید با داشتن هزینه کمتر برای رنگ، سرعت بیشتری را نیز برای چاپ در نظر گرفت و باعث می شود که افرادی که نیازمند چاپ های طولانی هستند، از این روش استفاده کنند و در کارهای سنگین از آن استفاده کنند. برای استفاده از این نوع پرینترها و روش های چاپی آن نیز، نرم افزار داخلی ایجاد شده است که وظیفه کنترل رنگ را در پرینتر بر عهده دارد.

پرینترهای جوهر افشان

در اصل پرینترهای جوهر افشان نسخه تکامل یافته پرینترهای سوزنی هستند. طرز کار پرینترهای جوهر افشان به این شکل می باشد که به جای استفاده از سوزن از چند تفنگ بسیار ریز الکترونیکی استفاده می کنند و می توانند جوهر را در نقاط مختلف چاپ کنند. در اصل فایل های چاپ شده با پرینترهای جوهرافشان هنوز هم همانند پرینترهای سوزنی به صورت نقطه ای می باشد، اما این نقطه ها به قدری ریز و نزدیک بهم می باشد که تشخیص دادن آن کار بسیار مشکلی است.

این مطلب را از دست ندهید   ریست پرینتر برای پرینترهای سامسونگ

این نوع پرینترها در اصل با گرم کردن و مایع کردن جوهر باعث چاپ می شوند و مدل های مختلف آن هرکدام به نحوی این فرایند را انجام می دهند. در پرینترهای شرکت کانن که به Bubble Jet معروف است، ابتدا جوهر گرم می شود و سپس به سمت برگه پرتاب می شود، اما همین ویژگی در پرینترهای شرکت سامسونگ کاملا متفاوت است و از یک پیزو الکتریک برای این کار استفاده می کند. در این روش یک جریان برقی کوچک که در مدار وجود دارد باعث تحریک این بخش شده و آن جوهر را قبل از خروج از تفنک های الکترونیکی گرم می کند.

روش کار پرینترهای Bubble jets

۱- ابتدا مشخص می شود که کدام نازل ها باید به منظور چاپ فعال باشند تا بتوانند یک تصویر واحد را ایجاد کنند و در بیشتر موارد بیشتر این نازل ها به صورت همزمان باید فعال شوند.

۲- با عبور یک جریان کوچک می توان نازل ها را به راحتی فعال کرده

۳- هنگامی که برق از طریق مقاومت عبور می کند، گرم می شود و این گرما در مراحل بعدی استفاده می شود.

۴- این گرما باعث می شود تا جوهر داخل نازل به سرعت به جوش بیاید.

۵- با گرمای زیاد حباب های جوهر به وجود می آید که بعد از آن می شکند.

۶- زمانی که حباب تشکیل می شود جوهر موجود را بر روی یک نقطه می شکند.

۷- حباب های ایجاد شده یک خلاء بسیار جزئی در نازل ها ایجاد می کنند و به واسطه این فشار می تواندن از نازل بر روی برگه پرتاب شوند.

این مطلب را از دست ندهید   مشکلات پرینترهای سامسونگ

۸- در کل چاپ نازل گرم شده روشن و در حال کار می شود و این روند را تکرار می کند.

روش کار پرینترهای Ink jets

طرز کار پرینترهای جوهر افشان در این حالت کمی متفاوت هست و روند کاری خود را دارد.

۱- مخزن جوهر به واسطه لوله های کوچک عمل تامین رنگ را انجام می دهد.

۲- قطره جوهر از طریق انتهای لوله می خواهد به سمت نازل پرتاب شود.

۳- با تولید انرژی توسط دو کانتاکت الکترونیکی که در کنار کریستال پیزو الکتریک قرار دارند، می توان جوهر را به صورت مایع و بخار درآورد.

۴- بعد از آن کریستال پیزو الکتریک به سمت بیرون پرتاب می شود و این فرایند می تواند باعث گرمای جوهر شود.

۵- بعد از آن این بخش در برابر غشاء اصلی خم می شود و به سمت بیرون هدایت می شود.

۶- حال غشاء با ایجاد شدن فشار باعث می شود که انتهای لوله گرم شود و جوهر موجود در آن نیز به صورت فشرده در آید.

۷- با این فشار ایجاد شده حال جوهر آماده پرتاب به سمت بیرون است.

«ادامه دارد…..»

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 3 =