نمایندگی تعمیرات سامسونگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

عملکرد چیپست پرینتر چگونه است؟

عملکرد چیپست پرینتر یا اصطلاحا تراشه، قطعه ای فلزی مرتبط با پرینتر بوده که از طریق فرکانس رادیویی یا به طور مستقیم به پرینتر متصل و به انتقال اطلاعات میپردازد این قطعه روی برد الکتریکی قرار گرفته، عناصر آن عبارتند از: ترانزیستور، مقاومت و خازن که هرکدام وظیفه ی خاصی به عهده دارند در ادامه به انواع چیپست ها در پرینتر می پردازیم.

قبل از آشنایی با انواع تراشه های پرینتر لازم است ابتدا با نحوه ی عملکرد این قطعه در داخل این دستگاه آشنا شوید چیپ یا چیپست تراشه ای از جنس سیلیکون و بسیار ظریف بوده، این قطعه از مواد نیمه رسانا تشکیل و میزان ناخالصی آنها قابل کنترل می باشد جالب است بدانید اندازه ی این تراشه معمولا یک سانتی متر و وظیفه ی اصلی آن بررسی مدارها و انتقال اطلاعات است همچنین زمان تعویض کارتریج پرینتر توسط این قطعه شناسایی و تشخیص داده میشود.

کاربرد چیپست در کجاست؟

اصلی ترین کاربرد این قطعه مدیریت و ذخیره ی اطلاعات مربوط به تونر و آماده سازی اطلاعات مربوط به پرینتر برای چاپ است همچنین میزان کارتریج مورد نیاز برای پرینتر توسط چیپ (چیپست) مشخص میشود مواردی که به چیپ ها ارسال میشوند عبارتند از: مقدار چاپ باقیمانده و پوشش صفحات.

انواع چیپست پرینتر

  اغلب چاپگرها دارای سه نوع چیپست بوده، هر کدام کاربردهای مخصوصی دارند این چیپ ها عبارتند از:

چیپست کارتریج رنگی

از مهمترین قطعات پرینترهای جوهر افشان و لیزری که چاپ رنگی دارند به شمار رفته، از چهار مدل آبی، قرمز، زرد و مشکی تشکیل شده است که وظیفه ی هر کدام از آن ها  شمارش تعداد برگه های چاپ شده توسط کارتریج است همچنین زمان مناسب تعویض آنها درست هنگام تعویض کارتریج پرینترهای لیزری و جوهر افشان است.

این مطلب را از دست ندهید   چاپگر حرارتی در کسب و کار (بخش سوم)

چیپست کارتریج درام

از متداولترین چیپ های کارتریج  محسوب شده، آخرین ورژن تولیدی این محصول است همچنین این قطعه برای کارتریج درام رنگی و سیاه و سفید لیزری استفاده میشود لازم به ذکر است وظیفه ی اصلی چیپست کارتریج درام دقیقا شبیه چیپ های رنگی است.

عملکرد چیپست پرینتر کارتریج سیاه و سفید

این چیپ مربوط به پرینترهای جوهر افشان و لیزری سیاه و سفید بوده و در مدل های سیاه و سفید به صورت تکی در بازار موجود است.

معایب چیپ های کارتریج

مهمترین عیب زمانی است که تعداد برگه های مشخصی توسط پرینتر چاپ ولی چیپست توانایی متوقف کردن چاپگر در چنین حالتی را ندارد به عبارت دیگر چیپست ها نمی توانند اطلاعات درون کارتریج را محاسبه کنند همچنین متاسفانه امکان کنترل چیپست توسط تونرهای لیزری وجود ندارد از ایراد های دیگر چی های کارتریج میتوان به عدم توانایی در کنترل میزان تونر مصرفی چاپگرها اشاره کرد.

چیپست ها چه زمانی باید تعویض شوند؟

طبیعی است چیپست کارتریج مانند همه ی قطعات آن نیازمند نگهداری و سرویس بوده، هنگامی که پیغام هایی نظیر Toner exhausted، Toner empty، Toner low، Cartridge change، Cartridge Replace  از طرف دستگاه صادر شد یعنی چیپست پرینتر نیاز به تعویض داشته به راحتی میتوان آن را از بازار تهیه نمود.

برخی موارد میتوانید چیپ پرینترتان را ریست(reset) یا غیر فعال کرده، به کارتان ادامه دهید برای انجام اینکار لازم است ابتدا از طریق تنظیمات دستگاه تب Preferences را پیدا سپس بسته به نوع پرینتر خود دنبال گزینه هایی مانندStore Anonymous Usage Information یا Data Storage بوده، هنگم مشاهده این تب ها آن ها را غیر فعال کنید یادتان باشد هنگام فعال کردن دوباره ی چیپ کارتریج، دستگاه به تنظیمات اولیه (کارخانه) برگشته همچنین برای تشخیص زمان تعویض این قطعه لازم است کارتریج توسط متخصص عیب یابی سپس اقدام به تعویض قطعات معیوب نماید.

این مطلب را از دست ندهید   جابجایی دستگاه کپی

کلام آخر اینکه اگر چیپست کارتریج نیاز به تعمیر داشت، اینکار را به ممتخصصین تعمیر پرینتر سپرده، خودتان اقدام به تعویض این قطعه نکنید همچنین بهترین زمان تعویض چیپ کارتریج، هنگام خرابی درام وسایر قطعات پرینتر است امید است با مطالعه ی این مقاله مشکلات پرینتر شما تشخیص و رفع شده باشد همیشه همراهتان هستیم.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =